Noorwegen
1970 - 2004

Hier volgen een aantal foto's van onze vele reizen naar Noorwegen. Na
een eerste kennismaking in 1965 tijdens mijn reizen als
machinist-ter-lange-omvaart (als vervanging van - toen verplichte -
legerdienst), werden we door de Scandinavië microbe gebeten... Ook
onze huwelijksreis in 1970 was naar Noorwegen. Daarna zijn we er ruim
tienmaal geweest, van Zuid naar Noord en terug.
Op alle mogelijke wijzen: per auto en overnachten in jeugdherbergen,
hotels, campinghutten, oude boerderijen, rom (kamers), tent, of met de
vouwwagen op campings en uiteindelijk het meest geschikt voor Noorwegen
(waar wild camperen de regel is!): de zwerfwagen (camper)...
Ook de weg er naartoe: met de veerboot vanaf Kiel (Duitsland) of
Hirtshals (Denemarken) naar Oslo of Kristiansand, via Denemarken en
veerboten (later bruggen) naar Zweden en de Zweedse kustweg via
Goteborg
naar Oslo, of via Stokholm en een veerboot naar Helsinki en verder
dwars
door Finland naar Noord-Noorwegen...
De kortste (en snelste) route naar Noord-Noorwegen loopt over Zweden:
langs de Baltische kust, en Fins Lapland. Vandaar dat de reisvolgorde
in
Noorwegen meestal van Noord naar Zuid was... Die volgorde hebben we
hier
dan ook aangehouden.
NOORD NOORWEGEN

Map van het uiterste Noorden van Noorwegen: de Noordkaap tot Alta

Het uiteindelijke reisdoel: de Noordkaap op Magerøy, leuk om er
eens geweest te zijn,
maar er zijn veel mooiere plekjes in Noorwegen...

Mijn eerste kennismaking met Noorwegen (1965), als
machinist-ter-lange-omvaart:
Na het laden van stookolie in de Esso raffinaderij van Slagen
(Zuid-Noorwegen), werd er via open zee
naar Honningsvåg (op Magerøy) gevaren, waar een deel
van de lading werd gelost. Daarna 400 km
zuidwaarts naar Harstad op de Vesterålen, tussen vele eilanden
door. Prachtig weer, middernachtszon!
Om op slag verliefd te worden op dat land!

Rendieren op het eiland Magerøy, een enkele reeds in wintervacht.
Een enorme evolutie om op Magerøy te komen in 30 jaar tijd. In
1976 liep de weg over het vasteland
tot Repvåg, daarna per veerboot naar Honningsvåg, zo'n 1,5
uur varen met slechts 5-6 boten per dag
(in het hoogseizoen!). Later werd de weg doorgetrokken tot
Kåfjord en werd de veertijd gehalveerd.
Nog later werd een tunnel onder de sund gegraven (of moeten we zeggen
gedynamiteerd!), totaal
6871 m lang en gaat tot 212 meter onder de zeespiegel...

Hammerfest, de noordelijkste stad ter wereld.

De Alta rivier in de buurt van de Alta Canyon.

Rotstekeningen in Alta.

Tromsø en omgeving.

De Lyngenfjord, ten noorden van Tromsø.

De IJszeekerk in Tromsø, buiten en binnen

Panoramisch zicht op Tromsø vanop de "Storsteinen".

De grootste trol ter wereld, op weg naar Senja eiland.

Mist over de Gryllefjord op Senja eiland.


Op de laatste veerboot in de Lofoten.
De vele veerboten tussen de eilanden zijn in de loop van de jaren allen
vervangen door bruggen
en (diepe) tunnels. Ook deze veerboot zal in 2006 worden vervangen door
een alternatieve weg...

Hier moet ergens de alternatieve weg komen (gelukkig heeft een Noor het
dynamiet uitgevonden!).

De woeste, door weer en wind gegeselde Lofoten...

Kleine dorpjes gelegen tegen gigantische steenklompen.

Leuke vissersdorpen...

...gebouwd op palen, je kan vanuit je huis je maaltijd bijeenvissen!

Nog nauwelijks gebruikte walvisvaarders in Svolvær.

Vanuit Svolvær kan je een halve dagtocht maken naar de Trollfjord,
een nauwe doorgang tussen de bergen.

Narvik, de ertshaven voor ijzererst uit Kiruna (Zweden): standbeeldje
van spelende kinderen.

Normaal kan je met een veerboot van Svolvær naar Skutvik, dat scheelt 300 km en het wachten aan
de veerboot
tussen Skarberget en Bognes (de enige resterende veerboot tussen de
Noorkaap en Oslo). Eénmaal hebben we
die kunnen nemen (bij slecht weer!), tweemaal voer die niet uit vanwege
een zware storm (vrij normaal rond de Lofoten!).
Dus helemaal rondrijden via Narvik en drie uur wachten om op de
veerboot te geraken... Dat was dus een extra dag...

De Saltstraumen, de sterke getijdestroom ten zuiden van Bodø.

MIDDEN NOORWEGEN

Het svartisen (zwarte ijs) net op de poolcirkel.

Nabij het Svartisen ijsveld...

...en een beetje dichterbij!

Door het gletsjerwater uitgeholde grotten in het Svartisendal.

Monument op de poolcirkel.

Watervallen allom...

...in alle vormen.

Trondheim en omgeving.

Overzicht van Trondheim vanaf het fort.

De kathedraal van Trondheim...

...en de kade met de oude pakhuizen.

ZUID NOORWEGEN
De fjorden

Het fjordengebied ten zuiden van Ålesund

Ålesund, de haringvangst hoofdstad, prachtig gelegen
op meerdere eilanden.
Overzicht vanop de Aksla hoogte (250 treden
vanaf het parkje in de stad, of 10 km omrijden...)

De Trollstig pas vanuit Åndalsnes richting Valldal en verder
naar Geiranger.
Was in 2004 gesloten voor herstellingswerken, maar zou in 2005 weer
geopend worden.
De Geirangerfjord gezien vanop de Ørnesvingen (de
"adelaarsvleugel")...

De Geiranger fjord met cruiseschepen, vroeger voornamelijk gevuld met
Amerikanen, nu veel meer Japanners.

Op weg naar de Dalsnibba (1800 m) , vanwaar er een fantastisch uitzicht
is op
Geiranger

Geiranger fjord gezien vanop de Dalsnibba, met in de achtergrond de
Ørnevegen. Zonder en met telelens.

Het einde van de Nordfjord, de linkse inham leidt naar Loen, de rechtse
naar Olden,
beide dalen lopen verder tot aan de voet van uitlopers van de
Jostedalsbreen (gletsjer).

Oldenvatn in de lente...

...en in de zomer.

De Jostedalsbreen (gletsjer) en het land van de reuzen: Jotunheimen.

De Briksdalsbreen, deel van de Jostedalsbreen..

Je kan met gids ook op de gletsjers, hier in een zijdal naar de
Kjendalsbreen,
ook een uitloper van de Jostedalsbreen.

Vanuit het Briksdal kan men steil omhoog via een pas naar Fonn,
prachtig zicht op de Briksdalsbreen.

Vanop de pashoogte ziet men zelfs een stuk van de grote Jostedalsbreen
zelf.

Over de pas, een geleidelijke, vrij drassige afdaling in "trappen" naar
Fonn.

Ochtendmist vult het Fonn dal.

Staafkerk in Lom, aan het kruispunt van Ottadalen en Bøverdalen.

Typische oude boerderij met grasdak in één van de
zijdalen van het Ottadal.

Een gehuurde hut (vroegere boerderij) in Bøverdalen.

Het lekkerste Noorse buffet uit de verre omgeving: Elveseter
in Bøverdalen.

Vanuit Bøverdalen, de steenslagweg naar de Jyvasshytta
(Galdhø).
In Noorwegen worden vele zomerpaswegen onderhouden door privé
personen/hotels. Daarvoor moet
je dan tol betalen. Een vuistregel: hoe meer tol, des te slechter de
weg, maar des te mooier het uitzicht!

Daar is hij dan, de Galdhøpiggen, de hoogste berg van Noorwegen.
Nu lijkt het nog of je alleen naar de top gaat.

Maar dat is slechts een illusie! In 1971 nog een groepje van 30
personen per dag, in 1976 al 70,
meerdere keren per dag,...

We naderen de top.

Nog een stukje hoger, zicht op de Glittertind, bijna net zo hoog als de
Galdhøpiggen.

Eindelijk boven wordt je beloond met een schitterend uitzicht...

...naar alle kanten.

In 1971 was er slechts een eerste-hulp tentje bij de top. In 1976 een
kompleet café!

Terug beneden, verderop het einde van het Bøverdal, het
Turtagrø hotel aan de voet van de pas richting Sognefjord

In de richting van de bergen op de achtergrond:
de start van een vierdaagse trektocht in Jotunheimen van berghut naar
berghut...

Map van de vierdaagse bergtocht.

De eerste dag: van Turtagrø naar Skogadalsbøen, de klim
in de buurt van de Fannaråk gletsjer.
Daarna zaten we een hele tijd in de mist, zodat het "pad" nog
nauwelijks te volgen was.

Over de pas komt het Skogadal in zicht.
Totaal op 12 uur stappen (8 uur volgens de DNT kaart, maar dat is voor
geboren en getogen Noren)
zeven mensen en een paar honderd schapen tegengekomen.

Aan de overkant in de verte, eindelijk Skogadalsbøen.

De tweede dag: van Skogadalsbøen naar Olavsbu, koffiepauze na
een stevige klim langs een Noors wandelpad:
Op regelmatige afstanden een rode T geschilderd op een hoopje stenen.
Daarna stortbuien gaande van regen via sneeuw naar hagel...

Gelukkig is Olavsbu, een zelfbedieningshut, al warm gestookt door
andere wandelaars.
Tijd voor een warme soep...

Een hele dag wandelen, niemand gezien, maar in Olavsbu komt men van
alle kanten samen.
Toch nog zo'n dertigtal wandelaars die vandaag overnachten. Ook het
Noorse vrouwenclubje...

Plaats voor de snurkende mannen...

Zonsondergang bij Olavsbu

Derde dag: van Olavsbu naar Gjendebu, tegemoetkomend verkeer: man met
hond
(die zijn eigen kostje draagt!).

Het Gjendevatn komt in zicht, gelukkig is het nu allemaal bergaf (nog
stijf van gisteren!).

Gjendebu aan de punt van het Gjendevatn komt in zicht.

De laatste dag: eerst met een bootje naar Memurubu, de rugzak gaat
verder tot Gjendesheim

Vanuit Memurubu, 700 m steil klimmen...

Na een plateau en een korte afdaling: de beroemde Besseggen (uit het
verhaal van Per Gynt), een kam
van 1,5 m breed, 300 m steil naar beneden aan de kant van het Bessvatn,
700 m vrijwel loodrecht
aan de kant van het Gjendevatn. Niet bepaald voor mensen met
hoogtevrees...

Beseggen iets dichterbij, wij op handen en voeten naar boven, de Noren
vlotweg naar beneden,
alsof ze thuis van de trap liepen...

Eenmaal boven, een geweldig zicht op het Bessvatn rechts, de Besseggen
in het midden en het
Gjendevatn links. Ongeveer in het midden van het Gjendevatn rechts de
inham naar Memurubu.

Aan de overkant van het Gjendevatn, een zijrivier die uitmondt in het
meer.

Het einde van de tocht is in zicht: Gjendesheim op het einde van het
Gjendevatn.

Vanuit het Bøverdal loopt een tolweg richting Øvre
Årdal, enkel in de zomer berijdbaar.

Dan komen we uit in Øvre Årdal, met een grote
aluminiumfabriek

Een stuk verderop in Årdalstangen nemen we de veerboot over de
Sognefjord naar Kaupanger.
De Sognefjord is de langste (bijna 300 km) en een van de diepste
fjorden in Noorwegen.

Vanuit Sogndal via de Sognefjell pas naar Turtagro, terug naar
het Bøverdal

De Fantestein, het hoogste punt van de Sognefjell pas.

Ten zuiden van de Sognefjord: Aurland, Gudvangen, Hardangervidda...

Weer terug zuidwaarts, de ferry over de Sognefjord tussen Kaupanger en
Revsnes.

Vanuit Revsnes in de Sognefjord is er een veerboot die via de
Aurlandsfjord in de Næroyfjord vaart
tot aan Gudvangen. Deze fjord is in sommige delen slechts 300 meter
breed, terwijl de bergen tot
1100 meter hoog zijn. Zeer indrukwekkend. Het is wel de vraag of deze
veerboot nog in de vaart
blijft... Door de aanleg van de 24 km lange Lærdaltunnel zijn Aurland,
Flåm en het Næroydal
(ook weer met twee lange tunnels) met de hoofdverkeersader van Oslo
verbonden.
Het verkeer tussen Oslo en
Bergen heeft daardoor een alternatieve route die niet door
sneeuwstormen wordt geblokkeerd
zoals de routes over de hoogvlakten...

De hoge bergen naast de fjord...

...naast eenzame boerderijen.

In vroeger tijden in de winter was de pas op het einde van de fjord
geblokkeerd door de sneeuw.
De post voor de bergdorpen werd dan bezorgd door een sneeuwcat.

Het Naeroydal loopt nog verder door dan de fjord, tot aan een
natuurlijke muur: de Stalheimskleivene. In 1976 nog te overwinnen via
een
kronkelige zandweg met een helling van 22%, nu - hoe kan het anders -
via
een lange tunnel met een meer "normale" helling...
De foto is boven op de Stalheimskleivene genomen.

Op de top staat hotel Stalheim, waar er toevallig een familiereunie
plaats
vondt. Die wordt in vele streken van Noorwegen nog in traditionele
klederdracht bijgewoond. De klederdracht verschilt dan nog in details
van
streek
tot streek, soms van dorp tot dorp. Hier is de familie van de stad Voss.

De andere zijtak van de Sognefjord: de Aurlandsfjord.

Vanuit Flåm, op het einde van de Aurlandsfjord, kan je een
treinrit
maken naar Myrdal, waar de hoofdlijn Oslo-Bergen passeert.
Het spoor gaat door verschillende keertunnels...

...de trein stopt even bij een mooie waterval...

...en eindigt bij Myrdal op 870 m hoogte.

Wandeling boven de 1000 m: de Hardangervidda.

De uitlopers van de Hardangerjøkul doemen op uit de regenwolken...

...in de buurt van het station Finse op de Bergenbana.
Alleen te bereiken met de trein, te paard, te voet of met de fiets
(langs een archislecht karrenspoor).

De wegen over de Hardangervidda worden regelmatig geblokkeerd door
geiten...

...of door kudden (wilde!) rendieren.

Verblijf in een heringerichte oude schuur.

Aan de rand van het Hardanger plateau storten vele watervallen zich in
de fjorddalen.
Hier de Vøringfoss waterval.

Extra woeste watervallen langs de route, wanneer het stortregent!

De verlaten oude hoofdweg van Oslo naar Bergen over de Hardangervidda.
De alternatieve route via de dalen en de lange tunnels wordt nu door
het (vracht)verkeer gebruikt.

Bergen, Stavanger en omgeving.

Bergen met rechts de oude haven en pakhuizen vanop de Floibanen
(tandradspoor).

De oude pakhuizen van Bergen.

De uitgebreide stad Bergen vanop de Ulriksbanen.

Het huis van Edvard Grieg in de buurt van Bergen.

Met zijn grafsteen.

De Prekestolen, een rots die boven de Lysefjord "hangt",
in de buurt van Stavanger. Vanaf het eindpunt van de weg, zo'n 4 uur
durende stevige wandeling heen en weer.

De Lysefjord gezien vanop de Prekestolen.

Men kan over de weg helemaal naar het andere eind van de Lysefjord,
langs een desolaat maanlandschap...

...om langs een spectaculaire haarspeldweg af te dalen naar Lysebotn op
fjordniveau.
Dat is het voorlopig... Naarmate er meer
dia's ingescand worden, wordt deze fotoreportage verder uitgebreid...
Dit is maar een klein deeltje van de
duizenden dia's en foto's die we in Noorwegen hebben genomen. Prachtig
land, prachtige natuur!
Een goed startpunt voor reizen naar
Noorwegen:
http://noorwegen.boogolinks.nl/

Op het net: 16 januari 2006.
Laatste toevoegingen: 5 april 2008.
Home Page van de familie
Meer informatie over onze reizen naar Noorwegen:
ferdinand.engelbeen@pandora.be